9

Ledertræning om nøglesamtalen


Casebaseret ledertræning

Håndtering

Hvis en medarbejder rammes af digital chikane, kan det være af afgørende betydning, hvordan du som leder afholder den første nøglesamtale med pågældende. Det er vigtigt at være bevidst om egen ledelsesstil og balancen mellem forskellige ledelsesstile.

Dette værktøj er udviklet til at facilitere en ledertræning, hvor ledere gennem cases får erfaring med og reflekterer over balancen mellem ledelsesstile afhængig af kontekst.

Formål

Formålet med ledelsestræningen er at give ledere en bevidsthed om, hvilke ledelsesstile og spørgsmål nøglesamtalen skal indeholde – med udgangspunkt i at sikre den mest støttende samtale for medarbejderen udsat for digital chikane.

Indhold

Værktøjet giver en kort introduktion til de fire ledelsesstile: Den empatiske, den teoretiske, den reserverede og den praktiske ledelsesstil, samt en kontekstualisering af, hvordan de fire ledelsesstile kommer til udtryk i en nøglesamtale.

I værktøjet finder du inspiration til at planlægge ledelsestræningen om nøglesamtalen med en gruppe ledere. Ved at arbejde med værktøjets fire cases, får lederne erfaring med at planlægge nøglesamtalen med en medarbejder udsat for arbejdsrelateret digital chikane.

Sådan bruger du værktøjet

Læs gennem materialet om brug det til at facilitere en ledelsestræning med fokus på at være bevidst om balancen af ledelsesstile i nøglesamtalen.

Deltagerne i ledertræningen kan med fordel læse værktøjet ’Nøglesamtalen - Samtaleguide til ledere’ inden workshoppen, da denne giver en introduktion til nøglesamtalen.

Fase
Håndtering
Workshop-tid
2 timer
Målgruppe
Ledere
Ledertræning om nøglesamtalen
Ledertræning - præsentation
10

Næste værktøj



Workshop II


Løsningsorienteret workshop til intern brug

Oversigt