Digital chikane kan se ud på mange måder. Det kan være trusselsmails til arbejdsmailen, overfusende opkald fra en utilfreds kunde eller usande og ydmygende beskyldninger i et opslag på Facebook. Derfor er der ikke én måde at stoppe chikanen. Nedenfor finder du forslag til, hvordan forskellige former for chikane kan kommes til livs.
Hvis medarbejderen mod sin vilje har fået delt personligt og krænkende indhold, eller er blevet hængt ud på nettet, er der risiko for, at det bliver videredelt. Videredelinger gør, at materialet optræder flere og flere steder på internettet, og til sidst bliver umuligt at få fjernet. En sådan krænkelse uden ende kan være en stor psykisk belastning for offeret. Derfor er det vigtigt, at der reageres hurtigt for at forhindre spredning af materialet - umiddelbart efter dokumentation af chikanen bør det chikanerende indhold fjernes.
Hvis det chikanerende indhold ligger offentligt tilgængeligt på et socialt medie, skal medarbejderen hjælpes med at kontakte den pågældende platform og bede om at få materialet slettet. På de største platforme som Facebook, YouTube og Twitter er der mulighed for at rapportere ulovligt eller platformstridigt indhold på selve platformen.
På SletDet.dk finder du vejledning til at rapportere indhold på sociale medier og hjemmesider.
Er chikanen sket på en hjemmeside - eksempelvis ved at medarbejderen er blevet hængt ud på en blog eller i en artikel - skal der tages kontakt til hjemmeside-indehaveren eller webmasteren for at få indholdet fjernet.
Hvis det ikke er muligt, kan der tages kontakt til hjemmesidens hostingudbyder. En hostingudbyder vil som regel kunne tvinge en hjemmesideindehaver til at fjerne chikanerende indhold. Du kan finde en hjemmesides hostingudbyder ved at indtaste web-adressen på hjemmesiden whoishostingthis.com. Det er også muligt at anmelde en hjemmeside til Klagenævnet for Domænenavne.
At blive svinet til eller hængt ud på nettet kan føles som at stå alene og blive mobbet i en skolegård. Når en medarbejder ydmyges, svines til eller på anden måde chikaneres offentligt på sociale medier, er det derfor vigtigt, at I officielt støtter op om vedkommende.
Meld klart ud, at chikane af jeres medarbejder er uacceptabelt. Det kan I gøre ved at svare på det chikanerende opslag på sociale medier, skrive en pressemeddelelse, eller ved at bruge jeres andre kanaler for kommunikation. Det vigtige er, at budskabet bliver læst af de personer, der har chikaneret medarbejderen.
En offentlig udmelding på vegne af virksomheden eller ledelsen behøver ikke at gå i detaljer med den konkrete sag. Det kan blot være en simpel besked om, at der bakkes op om den pågældende medarbejder og at hadbeskeder, latterliggørelse eller anden digital chikane ikke tolereres og vil blive anmeldt til platformen og i yderste konsekvens til politiet.
I nogle tilfælde kan det være nødvendigt, at du som arbejdsgiver tager kontakt til den chikanerende person og kræver, at chikanen stopper. Det kan eksempelvis være tilfældet i situationer, hvor chikanen er fortsat over længere tid eller er særlig grov. Tal først med den ansatte om hvorvidt og hvordan, de ønsker at kontakten skal foregå.
I henvendelsen til den chikanerende part, er telefonopkald eller e-mail bedst til formålet. Hvis ikke det er muligt, kan der tages kontakt gennem det medie som chikanen har fundet sted gennem (f.eks. Facebook)
Hold den ramte medarbejder ude af samtalen. Det er arbejdsgiver eller arbejdsmiljøansvarlig, der skal tage samtalen.
Tonen bør være så neutral og konfliktnedtrappende som muligt. Husk, at ikke alle tilfælde af digital chikane kan løses gennem konflikthåndtering. Det kræver nemlig at den chikanerende person er villig til at gå i dialog, og at der er tid og overskud til at tale hændelsen igennem. Hvis det ikke er tilfældet, er den vigtigste besked, at chikanen omgående skal stoppe, og at vedkommende ikke skal kontakte medarbejderen igen.
Se samtalekort med forslag til samtalen:
Der er et par ting, der er vigtige at huske i kontakt til den eller de chikanerende personer:
- Bevar roen og kommuniker på en konfliktnedtrappende måde.
- Gå ikke i detaljer, men informer om, at du som arbejdsgiver er blevet gjort opmærksom på chikanen, og at al kontakt mellem vedkommende og medarbejder skal ophøre.
- Lyt til vedkommende og lad dem fortælle deres oplevelse af situationen. At finde frem til, hvad der motiverer chikanen, kan være værdifuldt for fremtidigt forebyggende arbejde.
- Informer vedkommende om virksomhedens politik for digital chikane. Hvis relevant, informer om politianmeldelse af hændelsen.
- Hvis chikanen fortsætter, bør personen blokeres og anmeldes til politiet.