Psykisk førstehjælp er ikke psykologisk krisehjælp eller terapi fra professionelle. Det er en samtale, hvor du som arbejdsgiver viser den ansatte, at han eller hun ikke står alene med at håndtere digital chikane. Gennem psykisk førstehjælp skal medarbejderen have mulighed for at snakke sin oplevelse igennem, og fortælle om sine behov.
Det kan være nærmeste leder, en tillidsrepræsentant eller anden udvalgt person, der tager snakken. Samtalen bør tages umiddelbart efter at medarbejderen fortæller om chikanen, og gerne ansigt-til-ansigt i et uforstyrret lokale.
Nøgleordet i denne samtale bør være anerkendelse. Først og fremmest bør medarbejderen anerkendes for at have fortalt om episoden. Sæt dig ind i episodens alvor og undgå at bagatellisere den ansattes oplevelse.
Husk at digital chikane kan være svær at tale om. Først og fremmest kan det være forskellige ting (digitale hadbeskeder, trusselsmails, afpresning, overfusning, injurier mv.). Derudover er det ikke altid tydeligt, hvem chikanen kommer fra, da mange gemmer sig bag anonyme eller falske beskeder online. For nogle medarbejdere kan det desuden være svært at erkende, at den digitale chikane har påvirket dem. Derfor er der brug for, at du som arbejdsgiver sikrer gode rammer for samtalen.
Nedenfor finder du to samtalekort, der kan hjælpe:
Der er et par ting, der er vigtige at få afklaret, for at kunne håndtere chikanen bedst muligt. Spørg ind til:
- Hvilke former for digital chikane har medarbejderen oplevet?
- Gennem hvilke medier er chikanen sket? (f.eks. sociale medier, e-mail, telefon)
- Hvem er chikanen kommet fra? (f.eks. kunder, klienter, samarbejdspartnere, pårørende)
- Hvor længe har chikanen stået på?
- Hvad tror medarbejderen kan være motivet bag chikanen?
- Hvordan har chikanen påvirket medarbejderen?
- Hvilke behov har medarbejderen fra ledelse og kolleger?
- Sæt god tid af til mødet
- Anerkend medarbejderen for sin oplevelse af situationen
- Stil spørgsmål og få afklaret, hvad der er sket
- Vær tydelig omkring at digital chikane ikke tolereres, og at arbejdspladsen vil gå ind i sagen og hjælpe
- Forklar, hvordan I vil gå videre med situationen så den ansatte ikke er i venteposition
- Nedtone eller bagatellisere medarbejderens oplevelse
- Antyde at medarbejderen selv er skyld i chikanen eller skulle have håndteret situationen anderledes
- Blande andre problematikker eller emner ind i samtalen
- Give for mange informationer. De kan vente til senere